[hlavní] [tréninky] [nábor] [materiály] [navigace] [fórum] [galerie] [linky] [kontakt] [vybavení]

Etiketa v dódžó


Seiza 正座 (správný sed)

Sedíme uvolněně na nártech, zadkem mezi patami, palce jsou u sebe. Páteř je rovná, brada mírně přitlačená k tělu tak, aby byl zátylek přirozeným pokračováním páteře. Ramena jsou v jedné ose, která je uvolněně zavěšená na trup. Kolena jsou na jednu až dvě pěsti pěst od sebe, lokty u těla, ruce jsou položené na vnitřní straně stehen, prsty uvolněně u sebe.

Prsty u sebe, dlaně přiložené v bok. Zaklekneme levým kolenem na úroveň paty pravé nohy. Pak položíme na zem vedle levého i koleno pravé nohy. Dosedneme zlehka na paty, narovnáme chodidla a položíme nárty na zem.

Postavíme se na špičky. Dáme kolena k sobě a postavíme se na kolenou. Vyšlápneme pravým kolenem vpřed tak, aby pata byla na úrovni levého kolene. Postavíme se a srovnáme chodidla vedle sebe.



Zarei 座禮 (úklona v sedě)

Posadíme se do seiza. S narovnanou páteří se předkloníme a levou dlaň položíme před sebe na zem. Pravou dlaň přiložíme k levé tak, aby ruce svíraly úhel čtyřicet pět stupňů. Aniž bychom ohnuli hlavu se ukloníme a vytrváme vteřinu až dvě a znovu se narovnáme. Zadek se nezvedá a obličej zůstává ve výšce zhruba dvacet centimetrů nad zemí. Pozice hlavy se od začátku do konce nemění, neustále zůstává na ose páteře.

V případě, že se klaníte s partnerem navzájem, počkejte dokud nebudete oba dva sedět a uklontě se současně.



Ricurei 立禮 (úklona ve stoje)

Přiložíme ruce s prsty u sebe k bokům, ukloníme se zhruba pod úhlem čtyřicet pět stupňů, vytrváme vteřinu až dvě a znovu se narovnáme. Ruce zůstanou po celou dobu zlehka přitisknuté k bokům, hlava zůstává na ose páteře. Ani se neohýbá ani nezůstane zpříma.



Reigi 禮儀 (etiketa)

Při příchodu a opuštění dódžó se posaďte do seiza a ukloňte se směrem k šómen, kde je umístěný obraz Ósenseie.

Pokud přicházíte pozdě, posaďte se do seiza na kraji žíněnky a počkejte dokud Vás instruktor/ka nepustí cvičit. Pokud zrovna probíhá nástup, počkejte v tichosti mimo dódžó, dokud neskončí. V případě, že nestihnete rozcvičku, sami se rozcvičte a protáhněte na kraji tělocvičny a až potom se zapojte do hodiny.

Neseďte zády k obrazu Ósenseie.

Před cvičením sundejte náušnice, řemínky, řetízky a ujistěte se, že máte nehty na rukou i nohou ostříhané.

Udržujte hygienu. Především mějte čisté ruce a nohy. Mezi šatnou a tělocvičnou používejte přezůvky. Keikogi by mělo být čisté bez silných zápachů.

Jste li nemocní nebo pod vlivem léků, drog, alkoholu raději trénink vynechejte. Můžete ohrozit nejenom sebe ale i ostatní.

Na tatami nejezte, nepijte. Žvýkačku nebo bonbón před tréninkem vyplivněte.

Musíte li během tréninku odejít, oznamte to tomu, kdo vede hodinu. V případě, že se vám udělá zle nebo jste zranění, neodcházejte z tělocvičny sami. Partner, se kterým jste zrovna cvičili by se o vás měl postarat.

Mluvení během hodiny omezte na minimum. Váš hovor by se měl týkat pouze aikidó.

Pokud se klaníte partnerovi, počkejte, až se i on/ona posadí a ukloňte se zároveň.

Všechno ostatní napoví zdravý rozum.